آخرین اخبار
کد مطلب: 113550
حماسه بيعت بختياريها با حضرت امام (ره)در19 بهمن ۵۷ چگونه شکل گرفت وچرا بايد گرامي داشته شود؟
تاریخ انتشار : 1394/11/19
نمایش : 3436
زماني که خبر بازگشت امام راحل در تمام نقاط كشور پيچيد بازوي انقلاب خوني تازه را در کالبد خود احساس کرد تا باري ديگر رهبري به بلنداي تاريخ را در کنار خود ببيند و لمس نمايد. در آن روزها همه آماده تحولي عظيم بودند؛ تحولي که از سال ۴۲ آغاز و هم اکنون آماده ثمردهي بود.در اين بين اقشار مختلف فوج فوج به اين حرکت ميليوني مي‌پيوستند تا هر روز راه براي رسيدن به قله انقلاب و افتخار هموارتر گردد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان،
 زماني که خبر بازگشت امام راحل در تمام نقاط كشور پيچيد بازوي انقلاب خوني تازه را در کالبد خود احساس کرد تا باري ديگر رهبري به بلنداي تاريخ را در کنار خود ببيند و لمس نمايد. در آن روزها همه آماده تحولي عظيم بودند؛ تحولي که از سال ۴۲ آغاز و هم اکنون آماده ثمردهي بود.در اين بين اقشار مختلف فوج فوج به اين حرکت ميليوني مي‌پيوستند تا هر روز راه براي رسيدن به قله انقلاب و افتخار هموارتر گردد.
از شکننده‌ترين ضربات بر پيکر رژيم شاهنشاهي، حرکت شجاعانه قوم بختياري  در 19 بهمن 1357 بود که بحق مي‌توان آن را از ايام الله ناميد. در اين روز، بختياريهاي  متعهد پس از روزها التهاب وپيگيري وجوش وخروش، با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامي درتهران  و بيعت با حضرت امام، سندي از افتخار، حماسه، رشادت و ايمان را در برگ‌هاي زرين انقلاب اسلامي وقوم بختياري  به ثبت رسانيدند. اين حماسه حضور و بيعت قاطعانه بختياريها، طليعه خجسته انقلاب عظيم گرديد ،آري  اينگونه شد که قومي که از نظر شاه وبختيار مهمترين پشتوانه بختياروطاغوت به نظر مي رسيد و گاهي هم بختيار تهديد مي کرد نگذاريد ايل بختياري رابه تهران فرابخوانم تا مردم را سرجايشان بنشاند بعلت تحولي که انقلاب در روح انسان ها پديد آورده بود قوم آرمانخواه وآزادمردان بختياري که از دوران مشروطيت به دنبال  شريعت ،عظمت وآزادي واقعي  ملت بودوبه آن دست پيدا نکرده بود وافرادي مانند بختيار آن را به بي راهه برده بودند بايک حرکت از قبل طراحي شده که روزها عده اي  روي آن کارکرده  بودند با حضور به موقع و با بصيرت  درتهران  در خدمت آرمان انقلاب اسلامي وامام راحل  درآمد و در طول انقلاب نيز خصوصا در 8 سال دفاع مقدس حماسه‌هاي پر شوري در دفاع از کيان اسلام و انقلاب آفريد، امام ( ره ) در اين  روزخطاب به بختياريها حرکت آنها را مهم  بر شمردند وفرمودند: « شما جوانمردان ايل بختياري خوش آمديد، يکي از بزرگترين خيانت هايي که سلسله پهلوي به ايران کردند اين بود که عشاير و ايلات ما را از بين بردند پشتوانه مملکت ما ايلات و عشاير بودند که از آنجمله ايل بختياري که من سوابق با آنها دارم بختياريها اين عنصر را از خود نمي دانند ومقابل اوايستاده است بايد اين قيام را ادامه دهيد تا ان شاء الله آخر نقطه و نهايت که قيام يک حکومت عدل انساني اسلامي به جاي يک حکومت طاغوتي است.»
 اما اين  بيعت تاريخي باعث گرديد؛ تا بختيارها با اين حرکت دژخيمان رژيم را بيش از پيش نا اميد و امواج خروشان انقلابي مردم را فزونتر کنند. واين زماني است که  تنها سه روز تا پيروزي انقلاب اسلامي باقي است خبري ظهر روز 20 بهمن ۱۳۵۷ توجه ملت  و بختيار  نخست وزير طاغوت را به خود جلب کرد" 1500 نفر از ايل بختياري با امام خميني(ره) بيعت کردند"؛ خبر اين بيعت در مطبوعات به چاپ رسيد اکثريت ايل بختياري در مقابل بختيار ايستادند، وبختيار هرگز تصور نمي‌کرد در ايل بختياري  اين همه نيروي مذهبي وانقلابي  وجود داشته باشد  وبا او به مقابله برخيزند وبا رهبر انقلاب بيعت کنند وفرياد "بيزاري از بختياروشاه  " سر دهند.
گرچه اين همراهي در ساير اقشار  نيز وجود داشت. حضرت امام خميني (ره) نيز همواره درديدارها وپيامهاي خود از بختياريها با عنوان برادران سلحشور مذهبي، وپشتيبان ملت ايران نام مي‌بردند.

مقام معظم رهبري هميشه نسبت به ايل بختياري  نگاهي راهبردي، مهربانانه و بسيار مثبت دارند ونمونه آن دردوبار ديداري که از استان داشتند درمحرومترين نقاط چهارمحال بختياري يعني روستاهاي سرآقاسيد و روستاي لپد بازفت حضوريافته اند و بختياري ها را مورد تفقد خود قرارداده اند به خصوص فرمايشات گهر بار ايشان درديدارستاد کنگره شهدا درمهرماه امسال فرمودند: اون نکته‌اي که آقاي نکونام گفتند درباره‌ي آمدنِ مردم چهارمحال‌وبختياري [به تهران‌] براي ابراز بيزاري از بختيار، خيلي مهم است. ممکن است مردم شيراز، مردم مشهد، مردم تبريز هم بيايند از بختيار ابراز بيزاري بکنند امّا خيلي فرق ميکند که مردم بختياري بيايند از يک فرد سياسيِ شاخص بختياري که در مقابل انقلاب و در مقابل امام قرار گرفته، ابراز بيزاري کنند؛ اين نکته مهم است. اين هم که ايشان گفتند که مردم توقّع دارند که آن روز روز شاخصي باشد، درست است، اين واقعاً جا دارد؛ چون در بين عشاير اين وابستگي‌ها و پيوندهاي عشايري، چيز کوچکي نيست، چيز خيلي مهمّي است. اينها همان کساني هستند که در قضيّه‌ي مشروطه، بلند شدند از شهرکرد -آن‌وقت ده‌کرد- آمدند اصفهان و اصفهان را گرفتند و آمدند تهران و کارهاي بزرگي را انجام دادند، بيشتر با پيوندهاي محلّي اين کار را ميکردند؛ يعني تأثيرات قبايلي و عشايري بر روي مردم وجود داشت که حرکت مي کردند مي‌آمدند. امّا همين پيوندها در آنجايي که پاي دين در ميان است، پاي انقلاب در ميان است، پاي امام در ميان است، بکلّي کم‌رنگ مي شود و بي‌خاصيّت مي شود و از بين مي رود؛ اين خيلي چيز مهمّي است. بنابراين خيلي کار بجا و بموقعي است .

همبستگي قوم بختياري و بيعت با امام (ره)، يکي از آن حوادث تسريع ‌کننده پيروزي انقلاب اسلامي بوده است.
انقلاب اسلامي، گامي بزرگ براي يکپارچگي و وحدت ملت  بود تا تمامي اقشار جامعه در يک حرکت منسجم به سوي هدفي والا به نام استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي حرکت کنند. در اين ميان نقش ايل بختياري  به عنوان پيشتاز براي پيوستن به ملت غير قابل انکار است دولت بختيار مبهوت از اوضاع به وجود آمده نمي خواست به همين سادگي غائله را به مردم تسليم نمايد بختيار نيز سالها بعداز اينکه از کشور فرار کرده بود در خاطرات خود بيان کرد بيعت بختياريها  با امام خميني (ره) پيام پايان عمر من وحکومت پهلوي را به همراه داشت و در واقع حرکت و بيعت  بهمن ماه  بختياري ها تير خلاص را به حکومت پهلوي زد. پس از اين بيعت بود که کمراو و طاغوت شکسته شد، اين حرکت بزرگ در سرعت بخشيدن به پيروزي انقلاب اسلامي نقش بسزايي ايفا نمود بنابراين قوم بختياري به عنوان قوم تمام شيعه در طول تاريخ موحد وخداپرست بوده وهمواره خود را وقف آرمانهاي ايران و اسلام کرده است .

قوم بختياري يک عقبه فرهنگي عظيم وموثردارد که داراي مولفهاي ديني وملي است واين فرهنگ نسل به نسل به ما رسيده وباهمين تربيت  فرهنگي گذشتگان ما دربرهه هاي مختلف ودرشرايط سخت پيشقراول دفاع از کشور وارزشهاي ديني بوده اند ودرنظام مقدس جمهوري اسلامي هم مردان وبانوان فهيم وبا فضيلت بختياري با افتخار درصف اول انقلاب حضور داشته اند خصوصا دردوران دفاع مقدس که شهداي عزيزوجانبازان وايثارگران بزرگواري را تقديم اسلام نمود.

فرهنگ بختياري فرهنگ غيرتمندي، فرهنگ ولايتمداري، فرهنگ جوانمردي وفرهنگ عزتمندي  است آنان همواره با درک صحيح از فرهنگ ديني وايراني با احترام با اقوام ديگر مراوده داشته اند.
بختياريها مفتخرند که مورد تمجيد کريمانه رهبر عظيم الشان خود قرار گرفته اند پس از اقدامات و پيگيري هاي  شايسته دراستان که توسط نماينده معزز ولي فقيه دراستان جناب آقاي نکونام باهمکاري  برخي از ائمه محترم جمعه  ومسئولان استان وبه همراه ستاد دهه فجر استان  وحوزه مقاومت بسيج عشايري استان ومجمع عالي بسيج عشايري استان وجمع بختياريهاي متدين و انقلابي انجام گرفته که جاي قدرداني وسپاسگزاري بي نهايت  دارد لازم است چند نکته را ياد آوري کنيم وانتظار مي رود دست اندر کاران ثبت اين حماسه تاريخي به اهميت موضوع وکار عمقي توجه ودقت بيشتري بعمل آورند تااين مطالبه مردمي که حداقل پنج ميليون نفر به آن افتخار مي کنندومورد تاکيد رهبري نيز هست بايداز حاشيه ها وآسيب ها وتحريف وانحراف اساسي آن جلوگيري گردد.
1-دريکي از جلسات شوراي فرهنگ عمومي برخي ازتلاشگران دلسوز وبي غرض اعلام کردند که ما دربررسيهاي کتابخانه اي به اين نتيجه رسيديم که ديدار بيستم صورت گرفته نه نوزدهم وبه دنبال مستندات محکم هستند برخي ديگر هم عنوان کردند چون نوزدهم روز بيعت همافران نيروي هوائي  است پس بخاطر اينکه تحت تاثير اين روز قرارنگيرد بيستم بهتر است  من خود اين عزيزان را مي شناسم همه افراد صاحب نظر هستند اما برادران عزيز چقدر تاريخ قوم بختياري را مي شناسيد وچقدر در فضاي ايام روز هاي پر التهاب انقلاب 57 قرار مي گيريد واز 1500نفري که دراين روز تاريخي حضور داشتند به چند نفردسترسي پيدا کرديد البته اقداماتي هم انجام شده ولي اين سئوال را جواب بدهيد که چند نفر از آنها بختياري هستند عزيزان همراهان هم نور چشم هستند وگرانمايه ليکن ازبزرگان بختياري که اتفاقا"درقيد حيات هم هستندچند نفررا ديده ايد تاعلت تاکيد آنها بر نوزدهم  واقعيت هارابشنويدتا بتوانيد بهتر مستندسازي و تصميم سازي کنيد.
2-درست است که اساس حرکت ازچغاخور وبلداجي و شهرستان بروجن صورت گرفته ليکن بيش از هزار نفر از ساير نقاط استان و استانهاي همجواربختياري نشين هم دراين حماسه حضورداشتند اگر با اين روند موضوع مستند سازي شود ممکن است که افراد حاضر دراين حماسه که هم اکنون دراستانهاي خوزستان واصفهان ولرستان ساکن هستند وروز نوزدهم را تجلي گاه حماسه بيعت  وخاطره مي دانند اقداماتي انجام خواهند داد که اين کار ارزشمند راتحت تاثير قراردهندودرآينده هرکسي يک تفسيري از آن براي خود انجام دهدواصل موضوع با بي رغبتي به فراموشي سپرده شود بنابراين ازمحققين ودست اندر كاران عزيز مي خواهم خيلي روي عدد 19و20 تمرکز نکنند زيرا که نوزدهم در عصر روز ورود حضرت امام (ره) به کشور تعيين شده ويکروز تصادفي نبوده است  كه حالا كسي بخواهد آن را اثبات كند به هرحال در ايل بختياري نوزدهم مقبوليت بيشتري دارد مع الوصف به اهميت آن و ارزش اين حماسه ماندگار بپردازيد بهتر است تاعدد نوزده وبيست .
3- افکار عمومي بختياريها واحادمردم  اين سئوال را دارند؟  كه دست اندر كاران واقعه بين باشند! برادران عزيز بيش از 38 سال از اين واقعه تاريخي مي گذرد افراد متعدد ومتدين زيادي هم در استان حضور داشتند ودارند  همه يادمان نرود كه اين کار برزمين مانده بود. دريکي دوسال گذشته آقاي نکونام حفظ الله زحمات زيادي متحمل شدند تا اين حماسه را بابيانات خودشان ونهايتا" مقام معظم رهبري آبرو دادند واحيا کردند. چرا براي برگزاري گراميداشت اين حماسه تاريخي بدون مشورت ايشان برنامه ريزي مي کنيد اصل موضوع اين است که دراين روز حماسه آفرينان ومردم استان مي خواهند درمرکز استان با نماينده مقام معظم رهبري دراستان ودر مصلي امام خميني (ره) وبا آرمانهاي نظام اسلامي تجديد بيعت کنند. چرا وبه چه دليل به اين مهم توجه نمي کنيد واين نگراني وجود دارد که اساس وارزش کار با چند تجمع احساسي دچار  تحريف شود.
درخاتمه  ضمن تقدير وتشکر خالصانه از جناب آقاي نکونام نماينده محترم ولي فقيه دراستان، از مديريت ارشد استان جناب آقاي استاندار ونمايندگان محترم مردم درمجلس شوراي اسلامي و فرمانداران محترم واعضاي شوراهاي اسلامي روستاها وبخش وشهروشهرستان واستان ومسئولان فرهنگي استان وکشور انتظارداريم عنايت بيشتري به مطالبات رهبري وبويژه اين حماسه تاريخي  داشته باشيد واين واقعه  تاريخي را درتقويم رسمي کشور وانقلاب به ثبت برسانيد وبه جهت نکوداشت  اين واقعه تاريخي اسم  خيابانها وميادين هاي مهم شهرهاي استان رابا اين حماسه بزرگ  نام گذاري وهمه ساله برنامه گرامي  داشت با برگزاري همايش هاي علمي ديني وتبيني وظيفه  خودرا به اين حماسه آفريني قوم بزرگ بختياري ادا نمائيدوازمقام معظم رهبري که درسال جاري دوبار مردم ومسئولان استان را بحضورطلبيدند وبا رهنمودها وياد آوري شجاعت ودين مداري وحماسه آفريني  مردم استان ورزمندگان سپاه قمر بني هاشم (ع) رامورد لطف خود قراردادند بي نهايت سپاسگزاريم .                  
                                                       
انتهاي پيام/630 ل
طهمورث فتاحي رئيس مجمع عالي معتمدين ومتنفذين بسيج عشاير استان چهارمحال وبختياري

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس